- For en rektor er det nyttig å være IT-kompetent for å anvende slike system. Jeg har en superbruker på skolen (som er skoleleder), men alle i ledergruppa må bygge opp kompetanse i bruken av systemet. Ledergruppa må dermed jobbe annerledes enn før, innleder Hermod Håtveit, rektor ved Bamble videregående skole.
- Tidligere var det slik at hvis vi skulle gjøre noe, så ga vi beskjed gjennom for eksempel møter, samtaler, e-post, chat eller lignende, og vi måtte kommunisere utenom. Det som er annerledes nå, er at den enkelte leder gjør dette arbeidet aktivt ferdigstilt i Visma InSchool (VIS), og det vil si at man sparer feilmarginer; det blir ikke svikt i kommunikasjonen. Dette er bra, men også vanskelig, for man må legge opp systemet i VIS sånn som en mener det skal gjøres. Hos oss, sitter lederne rundt et bord i planleggingsfasen, og ferdigstiller sitt mannskap og sine elever - og da er 90% ferdigstilt. Resten løser vi sammen. Da slipper man ekstra kommunikasjon utenom, og så at én person må føre inn alt på slutten. Nå samarbeider vi mer, og sparer mer tid, fortsetter han.
Håtveit påpeker at kommunikasjon utover ledergruppen også er viktig.
- Både skoleeier og skoleleder setter enkelte innstillinger for skolene i Visma InSchool, og dette må kommuniseres til alle ansatte. Vi informerer om slike innstillinger gjennom en personalkanal, og begrunner valgene våre. Alle lærerne vet dermed hvilke innstillinger som er satt av ledergruppen, sier han.