Alvorlig svikt i Visma Familia
Visma Enterprise avdekket nylig en svakhet i integrasjonen mellom vårt fagsystem for barnevernet, Visma Familia, og Nasjonal portal for bekymringsmeldinger, som driftes av KS. Svakheten har medført risiko for at bekymringsmeldinger sendt gjennom portalen i noen tilfeller ikke registreres i Familia, og dermed ikke fanges opp av den kommunale barneverntjenesten.
Svakheten har eksistert i systemet siden integrasjonen ble satt i produksjon fra september 2020. De kundene som benytter denne integrasjonen vil kunne være rammet, men vi kan konstatere at ikke alle er rammet. Vi er avhengig av en samhandling med våre kunder for å finne ut om de er berørt av feilen eller ikke. Vårt fokus er nå å gi kommunene det de trenger i videre undersøkelser. Dette arbeidet vil ta noe tid, og først når dette er sluttført vil vi ha endelig oversikt over omfanget.
Etter å ha blitt gjort oppmerksom på et slikt tilfelle av Bergen kommune fredag 8. mai i år, har Visma Enterprise jobbet intenst med å identifisere og rette svakheten i Familia. Mens vi i den innledende fasen jobbet ut fra en antakelse om at feilen var begrenset til Bergen, sendte vi ut fra et forsiktighetsprinsipp et varsel til samtlige kunder onsdag 31.mai. Her orienterte vi om situasjonen som var avdekket, og oppfordret alle til å oppgradere til en ny versjon av Familia som retter den aktuelle feilen. I løpet av de påfølgende dagene avdekket vi at feilen i Bergen dessverre hadde et større omfang enn først antatt, slik det fremgår av Bergen kommunes kommunikasjon i dag.
Samtidig er det blitt klart fra våre egne videre undersøkelser at feilen også har vært til stede i systemene til andre kommuner. Etter videre kartlegging i løpet av helgen har Visma Enterprise i dag, mandag 5. juni, sendt ut en oppdatert informasjonspakke til våre kunder, der vi igjen understreker viktigheten av å oppgradere og dermed rette svakheten i Familia. Kundene får veiledning i hvordan de så raskt og effektivt som mulig kan undersøke om feilen har gjort seg gjeldende i deres lokale system, og i så fall i hvilket omfang.
Visma Enterprise erkjenner alvorlighetsgraden i en situasjon der bekymringsmeldinger om barn ikke kan ha blitt fanget opp som en konsekvens av en svakhet i vårt system, og beklager sterkt situasjonen som har oppstått. Vi vil fortsette å jobbe tett med våre kunder, og stiller våre ressurser til rådighet i arbeidet med å følge opp denne saken på en best mulig måte.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Lage Bøhren, kommunikasjonssjef i Visma +47 921 57 801